Besøg på Kawai fabrikken

I august 2017 havde jeg inviteret mig selv på ferie til Japan, og i den forbindelse også inviteret mig selv til et besøg på Kawai fabrikken. Fabrikken som er placeret i udkanten af byen Hamamatsu, hedder Ryuyo Factory, og er bygget i 80’erne. Bygningen i sig selv er ikke imponerende, men det er alt det, der foregår inde på fabrikken i høj grad. Kawai, som har bygget klaverer og flygler siden 1927, har en lang og stolt tradition for at innovere pianobranchen, og deres fabrik er uden tvivl en innovation i sig selv. Når man kommer ind på grunden, ligger hovedindgangen og receptionen til højre. Jeg blev modtaget med det danske flag vejende på bygningen; en fin lille gestus for en som mig, der er rejst meget langt. Når man træder ind i hovedbygningen, ligger der et lille museum med både gamle og anderledes Kawai instrumenter. På den anden side af hovedbygningen, ligger Shigeru Kawai Laboratory – her har ingen adgang – ikke engang den menige Kawai medarbejdere, stedet er så hemmeligt, at det kræver helt speciel status for at komme ind. 

Ryuyo Factory

 Min guide og ven denne morgen, Ryosyke Iwadate, havde jeg mødt på Frankfurt Musikmesse i april tidligere på året. Ryo er i starten af 30’erne, opvokset med Kawai, da både hans mor og far har arbejdet på fabrikken. Vi havde aftalt, at han ville tage fri denne dag, for at vise mig fabrikken og lidt lokal kultur. Vi gik ind i den del af fabrikken, hvor de laver klaverer og flygler. Ryo startede med at vise mig det område, hvor kasserne til klaverer og flygler bliver lavet. Herefter så vi, hvordan jernrammen blev monteret, og efterfølgende flyttet til afdelingen med sangbund og hvor de bestrenger. Det var ikke muligt at se det hele, men processen med at bestrenge, så ikke helt nem ud. Til sidst så vi mekanikken, som blev sat i instrumenterne, og den vigtige og lange proces med småjusteringer, stemninger og intonering. 

Ryuyo Factory

 Alt på fabrikken er opmålt og vejet – det meste kører på samlebånd for at optimere processen, men det er tydeligt at medarbejderne er utroligt dedikerede og passionerede omkring deres arbejde. Man kan næsten fornemme deres passion, på den måde de håndterer deres værktøj. Der er både unge og ældre på fabrikken, hvilket giver et håb for fremtidens klaverbyggeri. Japan er uden tvivl med helt fremme, når fremtidens klaver og flygler skal bygges. Formiddag blev til eftermiddag, og Ryo tog mig med til frokost på en lokal restaurant. Denne gæstfrihed jeg oplevede var uden lige, og jeg vil uden tvivl have denne oplevelse med mig resten af mit liv. 

Ryuyo Factory

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *