Som en af verdens førende producenter af akustiske klaverer, har Kawai længe forstået vigtigheden af et instruments berøring eller “følelse” til pianisten. Hvis ikke man har det mest autentiske anslag, kan pianisten ikke udtrykke sig helt præcist.
Derfor har det primære mål for Kawai’s designingeniører været, at skabe digitalklaverer, der giver det samme exceptionelle niveau af respons og nuance, der også findes i Kawai’s akustiske klaverer. Med dette mål i tankerne har Kawai skabt to typer af digitalklaverer – dem med traditionelle trætangenter og dem med plastiktangenter.
Trætangenterne
Kawai’s trætangenterhar længe været kendt for at give det bedste og mest realistiske touch. Alle 88 tangenter er lavet udelukkende af træ for at sikre den naturlige følelse af et flygel. Denne mekanik har ikke kun lange trætangenter (til bedre kontrol), men også et mekanisk design svarende til det, der findes i Kawai’s akustiske klaverer. Den udvidede længde af trætangenten muliggør et vendepunkt midt på tangenten. Dette skaber bevægelse i begge ender af tangenterne og skubber hammerne i en opadgående bevægelse fra bagsiden af tangenten (samme som på et flygel). Dette kritiske element giver pianisten stor kontrol, som normalt kun findes på flygler.
Grand Feel Action
Kawai’s The Grand Feel (GF) og Grand Feel II (GFII) er de seneste i Kawai-serien af trætangenter. Ud over de ovennævnte funktioner tilbyder begge mekanikker gradueret hammere, tangentmodvægt, “Ivory Touch” overflade (de hvide), Let-off og triple sensor tangentdetektion. Begge foranstaltninger tilbyder den længste tangentlængde på et hvilket som helst Kawai digitalklaver. GFII-mekanikken tilføjer også “Ebony Touch” -tangenterne (de sorte) sammen med forbedringer i hammervægten.


Grand Feel Compact
Som navnet antyder, er mekanikken Grand Feel Compact (GF-C) designet til at afspejle de autentiske egenskaber man finder ved Grand Feel-meknaikken, dog i en mindre form. Den nye mekanik bevarer de lange trætangenter, der anvendes til alle 88 sorte og hvide tangenter, og den velkendte “seesaw” -mekanisme, der anvendes af akustiske flygler i århundreder. På trods af den mindre størrelse, har GF Compact en udstrakt tangentlængde, som giver en mere ensartet berøringsvægt, når man spiller ind i mekanikken.
RM3
RM3II-mekanikken er en tidligere version, der tilbyder flere af de samme egenskaber som GF-mekanikken, herunder det centrale pivot-mekaniske design, gradueret hammere, tangentmodvægt, Ivory Touch-tangenter (de hvide), Let-off og triple sensor. AWA PROII er en endnu tidligere version af trætangenten, som sammen med den ovennævnte mekaniske konstruktion tilbyder gradueret hammere og modvægt.


Plastik-mekanikken
Den anden type af Kawai’s mekanikker, er den der som udgangspunkt bruger plastik. Disse mekanikker er konstrueret efter en industri-standard, hvor modvægten er placeret under tangenten, og hvor vendepunktet er placeret på bagsiden, modsat i midten (Denne type mekanik andvendes i de fleste andre digitalpianoer-mærker).
Hammervægten er “gradueret”, således tangenterne i bas-regionen er tungere en tangenterne i diskanten. Dette simulerer den samme funktion, der findes i en akustisk klavermekanik, hvor hammeren er større i basområdet og gradvist bliver mindre, når man kommer op i diskantområdet.
Responsive Hammer (RHII og RHIII) -mekanikken er de nyeste versioner af Kawai’s plastikmekanikker. Ud over de ovennævnte funktioner tilbyder de “Ivory Touch” tangentoverflader, triple sensor og let-off.
Det nye Responsive Hammer Compact (RHC) mekanik er udviklet til at genskabe mekanikken fra et akustisk flygel – så godt som muligt. Dens robuste konstruktion giver en konsekvent, jævn og naturlig spiloplevelse. RHC-mekanikken er baseret på principperne fra RHIII-mekanikken og har et fremragende anslag i en mere kompakt og lettere udgave, hvilket gør den ideel til instrumenter som f.eks. ES110 bærbart digitalklaver.

